جهت سابمیت مقالات مدیریتی ISC با حداقل زمان و دریافت اطلاعات بیشتر، در ژورنال معتبر پایگاه استنادی جهان اسلام و اخذ 1.5 نمره، با ایمیل زیر تماس حاصل نمائید. nimabbz@gmail.com [ توضیحات بیشتر و لینکهای مرتبط در ادامه مطلب ] مدل EFQM بر اساس مفاهیم هشتگانه زیر، معیارهایی ارائه میکند که سازمانها عملکرد خود را با توجه به آنها ارزیابی میکنند. از آنجا که معیارهای مذکور و نحوه امتیازدهی آنها استاندارد بوده و اجرای آن در همه شرکتها یکسان میباشد، نتایج حاصل از ارزیابیهای این مدل بهترین ملاک برای شناسایی موقعیت هر سازمان نسبت به سایر رقبا میباشد. مدل EFQM یک مدل تجویزی نیست بلکه یک مدل راهنماست، به عبارتی این مدل به سازمانها نمیگوید که چه کاری انجام دهند، بلکه به عنوان یک راهنما به سازمانها کمک میکند تا بتوانند موقعیت خود را در دنیا تشخیص دهند و برای پیشرفت و حرکت رو به جلو گام بردارند. امروزه در دنیا بسیاری از سازمانها در صنایع مختلف نظیرارتباطات، خودرو، الکترونیک، بانکداری از این مدل برای ارزیابی خود استفاده میکنند و کاربرد آن رو به گسترش میباشد. - جهتگیری نتایج - مشتری گرایی رهبری و ثبات هدف - مدیریت بر مبنای فرایند - توسعه و مشارکت افراد - یادگیری - نوآوری و بهبود مستمر - توسعه مشارکت - مسئولیت اجتماعی حوزههای اصلی و معیارهای مدل EFQM :
همانگونه که قبلاً گفته شد مدل EFQM از ۹ حوزه تشکیل شده است که ۵ تا از این حوزهها در رابطه با رویکردهایی است که ایجادکننده توانمندها و قابلیتهای مورد نیاز شرکت میباشند و به همین دلیل تحت نام توانمندسازها نامگذاری شدهاند و ۴ تای دیگر مربوط به بررسی نتایج حاصل از بهکار گیری رویکردها در سازمانهاست که کلاً تحت نام نتایج مورد استفاده قرار میگیرند. هر کدام از این ۹ حوزه دارای معیارهایی هستند، به این ترتیب که حوزه شماره یک دارای ۴ معیار و حوزههای ۲ تا ۵ دارای هر کدام ۵ معیار و حوزههای ۶ تا ۹ هر کدام دو معیار میباشند. یعنی جمعاً ۳۲ معیار، ضمن اینکه در هر کدام از این معیارها نکاتی که باید مورد بررسی قرار گیرند نیز به خوبی مشخص شدهاند. به طوری که جمعاً ۳۱۷ نکته در این مدل قابل بررسی هستند. به همین دلیل استفاده از این مدل با توجه به مکانیزم ارزیابی که در آن پیشبینی شده و وسعت نکتههای قابل بررسی از نتایج بسیار جامعی برخوردار میباشد که در ادامه به معرفی این حوزهها و معیارهای مرتبط با هر حوزه میپردازیم.
[ توضیحات بیشتر و لینکهای مرتبط در ادامه مطلب ] سلام [ توضیحات بیشتر و لینکهای مرتبط در ادامه مطلب ] |